گروه ایرانیوم
پشتیبانی : support@Iraniumgroup.com

فناوری های هوشمندسازی

شهر هوشمند-خانه هوشمند- فروشگاه هوشمند

فناوری هوشمندسازی چیست ؟

هدف از هوشمند سازی چیست؟ به طور خلاصه و در یک کلام هدف از هوشمند سازی  اعمال مدیریت و یکپارچه شدن مجموعه هاست به نحوی که باعث سهولت کنترل و کنترل هوشمند،کاهش مصرف انرژِی ،راحتی و آسایش شده و می توان ادوات برقی و مکانیکی را از هر مکانی مانیتور و کنترل کرد، امروزه با گسترش این شاخه از تکنولوژی آن را تحت عنوان فرمتی به نام اینترنت اشیاء بیان می کنند. مجموعه این اقدامات در جهت هوشمندسازی می تواند از هر فروشگاه و خانه شروع شده و به یک شهر هوشمند منجر شود، در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم.

اما جایگاه هوشمندسازی در زندگی امروز کجاست و اصلاً ضرورت استفاده از آن در چیست؟

چه ارتباطی بین هوشمندسازی و رفع مشکلات و معضلات آلودگی هوا، آلودگی صوتی، آلودگی نوری، ترافیک، پارکینگ، مصرف انرژی و ... وجود دارد؟ 

  • فناوری های هوشمندسازی شهر
  •  

    بیایید به بزرگ شدن کلان شهری مثل تهران در 10 سال گذشته بنگریم، گسترش ساخت و ساز و جمعیت با چنان سرعتی پیش می رود که عملاً با سیستم های مدیریت سنتی نمی توان دید کاملی نسبت به همه مسائل یک کلان شهر داشت از طرف دیگر برای رشد و توسعه اقتصاد و رسیدن به یک اقتصاد پایدار رفع مشکلات گفته شده ضروریست، رفع این مشکلات تنها با تعامل مستقیم مقامات شهر با جامعه و زیرساخت های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می افتد و آنچه در حال تحول است امکان پذیر می شود. برای داشتن چنین تعاملی باید اطلاعات جامعی از دستگاه ها و منابع شهری مثل اطلاعات جمع آوری شده از شهروندان، ترافیک و حمل و نقل، مدیریت پسماند و زباله، نیروگاه ها، سیستم و شبکه های آب و فاضلاب، پیش بینی هوا و تمام سیستم هایی که در مدیریت شهری کارآمد هستند داشت.

    کاری که شهر هوشمند می کند ایجاد یک شبکه منسجم و یک پارچه از تمام اطلاعات گفته شده با شهروندان است که با پردازش و تجزیه و تحلیل آنها به بهینه سازی و بهره وری و مدیریت خدمات شهری می پردازد. در واقع شهر هوشمند می کوشد تا کیفیت زندگی شهروندان را افزایش دهد، اولین قدم بعد از برنامه ریزی های کلان شهری در این رابطه داشتن شهروند هوشمند و ساختمان های هوشمند است.

    • بخش های یک شهر هوشمندشهر هوشمند

    در این راستا هوشمندسازی در چند شاخه کلی تقسیم بندی می شود:

    1) BMS, Smart Home, Smart Shop ، ساختمان های هوشمند

    2)  Smart Citizen ، شهروند هوشمند (شهروند الکترونیک)

    3) Smart Mobility ، حمل و نقل هوشمند

    4) Smart Economy ، اقتصاد هوشمند

    5) Smart Energy ، انرژی های پاک و هوشمند

    6) Smart Governance ، حکمروایی هوشمند

    • شهر هوشمندشهر هوشمند

    یک شهر هوشمند از ادغام شش شاخه هوشمندسازی بهره می برد تا اهداف خود را که شامل :

    کاهش آلودگی - کاهش مصرف انرژی - کاهش تراکم ترافیک - افزایش کیفیت زندگی شهروندان - توسعه پایدار اقتصادی - تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر - توسعه فضای سبز - بهینه سازی و بازیافت پسماندها - کاهش هزینه های شهری و مدیریت یکپارچه شهریست را محقق سازد. لازمه یک شهر هوشمند اتخاذ سیاست هایی بر مبنای شهردیجیتال، شهر سبز و شهر دانش است.

    در این میان یکی از با اهمیت ترین و سخترین موضوعاتی که پیشروی ماست حمل و نقل است. حمل و نقل تأثیر بسزایی در سطح کیفی زندگی و عملکرد محیط شهری دارد که شامل جنبه های محیطی و اقتصادیست، اگرچه در حال حاضر حمل و نقل تاثیرات منفی و مشکلات جدی بر کیفیت زندگی شهری دارد مانند: آلودگی، ترافیک، تراکم خیابان، مدت زمان زیاد برای عبور از شهر و در نتیجه تاثیر روی تعادل بین کار و زندگی، هزینه بالای خدمات حمل و نقل عمومی، و خیلی مشکلات دیگر.

    بنابراین حمل و نقل هوشمند یکی از امیدوارکننده ترین موضوعات در شهر هوشمند است که می تواند فواید زیادی برای کیفیت زندگی شهری در بیشتر جنبه ها را داشته باشد. میتوان توسط فناوری های ارتباطی و مخابراتی (ICT) جریان ترافیک را بهینه سازی کرد اما چطور؟ با راه حل های گروه ایرانیوم همراه باشید.

    تا سال 2050 هفتاد درصد جمعیت کره زمین در شهرها زندگی خواهند کرد، شهرها هم مکان فرصت هان و هم بیماری ها! مکانی هستند برای فرصت ها به دلیل وجود کمپانی ها و مدارس و دانشگاه ها و بیماری ها چرا که ترافیک، آلودگی و تولیدات مصرفی ناشی از جمعیت، بیش از هر جای دیگریست و هزینه زندگی بسیار زیاد است. برای رسیدن به توسعه شهری پایدار مدیریت شهری نیاز دارد که هم فرصت های شغلی ایجاد کند و هم از محیط زیست حفاظت کند و زندگی مناسبی را به شهروندان پیشنهاد دهد. شهرها می توانند با افزایش قابلیت های منابع انسانی و ایجاد جذابیت های شغلی با استفاده از شرکت های دانش بنیان و حمایت از شرکت ها، صنعت توریست و استفاده از تکنولوژی و توسعه فضای سبز خدمات بهتری را به شهروندان ارائه دهند و کیفیت زندگی را افزایش دهند.

    اما آیا حمل و نقل هوشمند فقط در استفاده از ICT  تمرکز دارد؟

    هدف اصلی از اجرای حمل و نقل هوشمند چیست؟ و اجرای آن چه فوایدی به همراه خواهد داشت؟

    شهر هوشمند و حمل و نقل هوشمند: تعدادی از مدل های مرجع

    مبحث شهر هوشمند از تلفیق بیشتر استراتژی های شهری با هم با مطالعات وسیعی که در این زمینه شکل گرفته و منجر به چشم انداز شهر هوشمند شده نشأت می گیرد.

    همان طور که قبلاً نیز گفته شد ما موضوعات را در سه بخش مطرح می کنیم :

    1) Digital city: شهر دیجیتال که به لطف استفاده ICT یک شبکه به هم پیوسته از شهروندان و سازمان ها را در همه جا ایجاد کرده، داده ها و اطلاعات و خدمات آنلاین در همه جا در دسترس است و توسط سیاست های دولت الکترونیک و دموکراسی الکترونیک پشتیبانی می شود.

    • شهر دیجیتالشهر دیجیتال

    2) Green city: شهر سبز به لطف چشم انداز زیست محیطی از فضای شهری و بر پایه مفهومی از توسعه پایدار. سیاست های سبز در شهر هم به کاهش تاثیرات منفی شهر بر محیط زیست و هم بر کاهش آلودگی و حدر رفت و مصرف انرژی کمک می کند و محیط های سبز عمومی مثل پارک ها و باغ ها را توسعه داده و حفظ می کند.

    • شهر سبــــــــزشهر سبز
    • smart city
    • Green city

    3) Knowledge city: هدف شهردانش دنبال کردن سیاست هایی است برای اجرا کردن و ارزیابی داده ها و اطلاعات بر پایه قابلیت های دانش موجود، همچنین توسعه و استفاده هر چه بیشتر از مؤسسات فرهنگی، شرکت های تولیدی، پارک های فناوری و فضاهای نوآوری است.

    • شهر دانششهر دانش
    • پارکینگ هوشمند

    در شهر هوشمند به عنوان یک شهر با نگاه رو به جلوی اقتصادی، مردم، دولت، حمل و نقل، محیط زیست، و زندگی، بر مبنای ترکیبی از فعالیت های هوشمند ساخته می شوند. آن از ادغام تکنولوژی و ICT و مؤلفه های شهری دیجیتال با هم و برای رسیدن به هدف نهایی که رشد کیفیت زندگی شهروندان، مدیریت منابع طبیعی (Green City) و به لطف شرکت کردن مردم و حکمروایی شهر (Smart City)، پیاده سازی اقتصاد هوشمند ( رقابت پذیری) محیط زیست هوشمند (حفظ منابع طبیعی) حکمروایی هوشمند (مشارکت پذیری) زندگی هوشمند (کیفیت زندگی) تحرک هوشمند (حمل و نقل و ICT) و مردم هوشمند (اجتماعی و سرمایه انسانی) حاصل می شود.

    بنابراین حمل و نقل هوشمند تنها یکی از موضوعات شهر هوشمند است هر چند یکی از مهمترین آنهاست، اهدافی که حمل و نقل هوشمند دنبال می کند را می توان در 6 شاخه دسته بندی کرد:

    1) کاهش آلودگی

    2) کاهش تراکم ترافیک

    3) افزایش امنیت مردم

    4) کاهش آلودگی صوتی

    5) رشد سرعت حمل و نقل

    6) کاهش هزینه های حمل و نقل

    مسلماً شهری در رسیدن به اهداف حمل و نقل هوشمند موفق تر است که از همه الگوهای شهر هوشمند که شامل: شهر دیجیتال، شهر سبز و شهر دانش بودند استفاده کند.

    * شهر دیجیتال، چرا که سیستم ترافیک باید از فناوری های ارتباطی و مخابراتی ICT و نرم افزارهای کاربردی برای اهداف مختلفی استفاده کند، مانند بهینه سازی جریان ترافیک شهری، پشتیبانی مؤثر مسیرهای حمل و نقل عمومی، دریافت نظرات و پیشنهادات شهروندان در مورد حمل و نقل شهری و بسیاری موارد دیگر.

    * شهر سبز، به این دلیل که تأثیرات ناشی از حمل و نقل در شهر یکی از دلایل اصلی آلودگی هواست.

    * شهر دانش، حمل و نقل هوشمندتر است وقتی برپایه به اشتراک گذاشتن ارزش های مدنی و رفتارهای هوشمندانه شهروندان باشد.

    بنابراین حمل و نقل یک موضوع چند جانبه است که همه الگوهای شهر هوشمند در آن دخیلند و فواید زیادی را از جنبه های مختلف برای مردم به ارمغان می آورد.

    مدل حکم روایی و خدمات IT: اصول پایه

    در مدلی که ارائه می شود نیز حمل نقل به عنوان مبحث اساسی مورد توجه قرار گرفته و به بررسی این مقوله در چهار دسته بندی کلی بر روی کیفیت زندگی می پردازیم:

    - شرکت ها و سازمان های حمل و نقل عمومی

    - شرکت های خصوصی و شهروندان

    - ساختارهای عمومی و شهرداری ها (دولت های محلی)

    - ترکیبی از همه ی اینها

    حمل و نقل عمومی: خودروها و راه حل های حمل و نقل

    در جدول زیر به طور مختصر و مفید راه حل های حمل ونقل هوشمند و تأثیرات آن را با توجه به چهار مقوله گفته شده در بالا بررسی کرده ایم.

    فواید حمل ونقل هوشمند
    کاهش هزینه حمل و نقل رشد سرعت حمل و نقل کاهش آلودگی صوتی افزایش ایمنی کاهش تراکم ترافیک کاهش آلودگی راه حل ها و راه کارهای حمل و نقل هوشمند
        *     * خودروهای برقی
        *     * خودروهای با استاندارد EUR5
    *         * استفاده از سوخت های جایگزین مثل : LPG، متان، هیدروژن،سلول سوختی، بیودیزل
          *     خودروهای Auto Drive
    *   * * * * مدیریت متحد خودروهای حمل و نقل عمومی
      * * * *   تاکسی های اجتماعی و اینترنتی
    * *         سیستم فروش بلیط متحد
    *       *   اشتراک گذاری خودرو با برچسب جغرافیایی
    *       *   خدمات اشتراک راننده
    *   *   * * کرایه و اشتراک دوچرخه با برچسب جغرافیایی
    *     *     سیستم های ناوبری حمل و نقل
        * *   * رانندگی اقتصادی Eco-driving
            *   پارکینگ
        * * * * خطوط دوچرخه
              * جایگاه های شارژ خودروهای برقی
            *   تابلوهای مربوط به حمل و نقل
    *       * * چراغ های ترافیکی متحد
        * *   * محدوده های عابرپیاده
        * *   * محدوده های طرح ترافیک
    *     * *   مسیر ویژه اتوبوس
            * * سیستم راهنمای پارکینگ
    *       *   سیستم های کنترل و مدیریت سرعت
              * مدیریت حمل و نقل بر پایه سطح شدت آلودگی
    *         * اعمال مالیات بر وسایلی که از سوخت های آلاینده استفاده می کنند و سیاست های تشویقی برای استفاده از سوخت های سبز و دوستدار محیط زیست
            * * سیستم های کنترل و درخواست دسترسی به مناطق پر ازدحام
        * * * * تقسیم جریان ترافیک
            * * سیستم جمع آوری اطلاعات ترافیک
    * *     * * سیستم برنامه ریزی، مانیتورینگ و گزارش گیری از خدمات حمل و نقل عمومی شامل سیستم فروش بلیط و سیستم اطلاع رسانی استفاده کنندگان ناوگان حمل و نقل عمومی
      *   * *   سیستم های تخصصی برای فیلتر کردن و ارتباط اتفاقات دریافتی از سامانه های الکترونیکی با سازمانهای مربوطه AID (Automatic Incident Detection)

    در ادامه مطالب به موضوعات حمل و نقل خصوصی و تجاری و راه حل ها، زیرساخت ها و سیاست های حمایتی حمل و نقل، خصوصیات سیستم حمل و نقل هوشمند و نتیجه گیری می پردازیم.

    ادامه مقاله به زودی ...

     

    کپی با ذکر منبع (گروه ایـــرانیوم) بلامانع است.

     

    منابع :

    Smart Mobility in Smart City Action Taxonomy, ICT Intensity and Public Benefits Clara Benevolo, Renata Paola Dameri and Beatrice D’Auria

    1. Dameri, R.P.: Comparing smart and digital city: initiatives and strategies in Amsterdam and Genoa. Are they digital and/or smart? In: Dameri, R.P., Rosenthal-Sabroux, C. (eds.) Smart City. How to Create Public and Economic Value with High Technology in Urban Space, pp. 45–88. Springer, Heidelberg (2014) 2. Hall, P.: Creative cities and economic development. Urban Stud. 37, 633–649 (2000) 3. Staricco, L.: Smart Mobility, opportunità e condizioni. J. Land Use Mob. Environ. 3, 289–354 (2013) 4. Dameri, R.P., Cocchia, A.: Smart city and digital city: twenty years of terminology evolution. In: ItAIS 2013, X Conference of the Italian Chapter of AIS, 14 Dec 2013, Milano, Italy (2013) 5. Ishida, T., Isbister, F., (eds.): Digital Cities: Technologies, Experiences, and Future Perspectives. No. 1765. Springer (2000) 6. Benevolo, C., Dameri, R.P.: La smart city come strumento di green development. Il caso di Genova Smart City. Impresa Progetto 3, 1–30 (2013) 7. Fontana, F.: Il capitale intellettuale nella pianificazione strategica urbana. In: XXXII conferenza italiana di scienze regionali (2011) 8. Giffinger, R., Fertner, C., Kramar, H., Kalasek, R., Pichler-Milanovic ́, N., Meijers, E.: Smart Cities: Ranking of European Medium-Sized Cities. Centre of Regional Science (SRF). Vienna University of Technology (2007) 9. Caragliu, A., de Bo, C., Nijkamp, P.: Smart cities in Europe. J. Urban Technol. 18(2), 65–82 (2011) 10. Nam, T., Pardo, T.A.: Smart city as urban innovation: focusing on management, policy, and context. In: Proceedings of the 5th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance. ACM (2011) 11. Arena, M., Cheli, F., Zaninelli, D., Capasso, A., Lamedica, R., Piccolo, A.: Smart mobility for sustainability. In: AEIT Annual Conference 2013: Innovation and Scientific and Technical Culture for Development, AEIT (2013) 12. Sciullo, A., Occelli, S.: Collecting distributed knowledge for community’s smart changes. TeMA. J. Land Use Mob. Environ. 6(3), 293–309 (2013) 13. Lawrence, F., Kavage, S., Litman, T.: Promoting public health through smart growth: building healthier communities through transportation and land use policies and practices. APA (2006)

    14. Bencardino, M., Greco, I.: Smart communities. Social innovation at the service of the smart cities. TeMA. J. Land Use Mob. Environ. (2014) 15. Mechant, P., Stevens, I., Evens, T., Verdegem, P.: E–deliberation 2.0 for smart cities: a critical assessment of two ‘idea generation’ cases. Int. J. Electron. Govern. 5(1), 82–98 (2012) 16. Zygiaris, S.: Smart city reference model: Assisting planners to conceptualize the building of smart city innovation ecosystems. J. Knowl. Econ. 4(2), 217–231 (2013) 17. Nam, T., Pardo, T.A.: Conceptualizing smart city with dimensions of technology, people, and institutions. In: Proceedings of the 12th Annual International Digital Government Research Conference: Digital Government Innovation in Challenging Times. ACM (2011) 18. Amoroso, S., Caruso, L., Enea, B.: I sistemi di trasporto intelligenti per il successo dei servizi in ambito urbano. In: Atti 14° Conferenza Nazionale ASITA-Brescia 9–12 novembre, pp. 51–57 (2010) 19. Fistola, R.: Gestione innovative della mobilità urbana: car sharing e ICT. Tema-J. Land Use Mob. Environ. 0, 51–58 (2007) 20. Katzev, R.: Car sharing: A new approach to urban transportation problems. Anal. Soc. Iss. Public Policy 3(1), 65–86 (2003) 21. Burlando, C., Arduino, G., Nobile, D.: Il car sharing come business development area: analisi del settore, strategie d’impresa e ricadute socio-economiche. In: IX Riunione Scientifica Società Italiana di Economia dei Trasporti e della Logistica, Napoli, 3–5 ottobre (2007) 22. Mariotti, I., Beria, P., Laurino, A.: Car sharing peer to peer: un’analisi emprica sulla città di Milano. Rivista di Economia e Politica dei Trasporti 3, 1–16 (2013) 23. Midgley, P.: Bicycle-sharing schemes: enhancing sustainable mobility in urban areas. Commission on Sustainable Development Nineteenth Session, New York, 2–13 May 2011 24. De Ciutiis, F.: Pratiche urbanistiche. Vantaggi e Criticità della ZTL: alcuni casi studio. Tema-J. Land Use Mob. Environ. 4, 133–136 (2011) 25. ENEA: http://old.enea.it/produzione_scientifica/pdf_brief/Valenti_ITStrasporti.pdf

     

     

     


    Scroll to Top